Twee weekse detox challenge

0
610

Twee weken lang detox kan al veel voor je betekenen.
Maar gelukkig mag je in deze wel gewoon eten en hoef je geen honger te leiden. Wel twee weken kiezen voor gezond en bewust. Alleen maar voeding in plaats van vulling.

Na twee weken: Ik voel me goed, energiek, mijn huid ziet er beter uit en mijn cravings zijn verdwenen. Ook ben ik twee kilo afgevallen (al was dat geen doel).
Eigenlijk ben ik zelfs gemotiveerd om dit langer aan te houden!

Eerste dagen waren het minst makkelijk

Ik had hoofdpijn en had het gevoel dat ik heel veel niet mocht. Regelmatig ging de gedachte door mijn hoofd heen: “waarom ben ik hier aan begonnen?” “Is dit wel echt nodig?” Maar ik ben de belofte met mezelf aangegaan en twee weken moet toch wel te doen zijn. Ik besluit om te kijken naar wat het me allemaal kan opleveren en naar wat ik allemaal wél mag. Dat maakt het meteen een stuk makkelijker. Na de vierde dag ging ik me al beter voelen. Ik voelde mij lichter, geen last van opgezette buiken en de drang naar suikers of andere bepaalde voedingsmiddelen werd al minder. Nu moet ik wel meteen bekennen dat ik vind dat ik voor een milde variant heb gekozen. Ik vind niet dat je hoeft af te zien. Zo stond ik mezelf wel suikers toe, maar dan in de natuurlijke vorm en in beperkte mate, dus bijvoorbeeld in de vorm van gedroogd fruit.

Wat nam ik absoluut niet:

  • Vlees
  • Cafeine
  • Alcohol
  • Geraffineerde suikers

Beperking van zuivelproducten. Geen kaas en melk, wel feta of wat biogarde yoghurt of kwark.
In de app: Fatsecret, hield ik bij wat ik at en hield ik zo ongeveer de volgende verhoudingen aan:

45% koolhydraten
30% vet
25% eiwitten

Wat is gezond?

Tijdens deze twee weken heb ik veel leuke reacties ontvangen en merkte ik ook op hoe dit onderwerp leeft. Hoe we soms ook zo graag anders of gezonder willen eten, maar hoe lastig het kan zijn om dit te doorbreken (vind hiervoor tips onderaan deze blog! ). Maar ook de discussie die op gang komt over wat nu wel of niet gezond is. Zelf heb ik een Gewichtsconsulente opleiding afgerond al weer wat langer geleden en mij veel verdiept in de Orthomoleculaire visie. Dat zijn al twee totaal verschillende visies op gezond eten en leven. Maar ik heb ook andere “diëten” uitgeprobeerd voor de Ziekte van Crohn en spastische darm. En zo zijn er dus nog véél meer visies op te noemen en te vergelijken. Zo kreeg ik bijvoorbeeld reacties op de aardbeien of de feta kaas. Want op aardbeien zit veel gif en fetakaas zou ook niet goed zijn (geen enkele vorm van melk dus ook niet van geiten of schapen werd vermeld).

Ik vind die feedback heel leuk en interessant. Wel kan ik me voorstellen dat al die verschillende meningen en ideeën je kunnen ontmoedigen, het geeft je misschien het gevoel dat je het alsnog niet goed doet. Gelukkig kan ik daar nu genuanceerder naar kijken in vergelijking tot vroeger en daarin achter mijn eigen keuzes gaan staan. Er zullen best nog steeds keuzes tussen zitten die meer of minder goed zijn dan anderen, maar je kunt altijd weer ergens verbeteren. En ik denk maar zo: zonder dingen te bagatelliseren, maar de buitenlucht is ook niet overal even gezond om in te ademen. En je wasmiddel of je parfum of make-up laat misschien ook toxische stoffen door via je huid. Het enige wat ik ermee wil zeggen: Laat je niet ontmoedigen door alle meningen, kies voor iets wat voor jou goed voelt en ga daar zelf helemaal achter staan. Wees mild voor jezelf.

Kom erachter wat voor jou werkt 

Wil je er echt achter komen waar jij wel of niet goed tegen kunt? Want dat verschilt ook weer per persoon.. Laat eens een tijdje een specifiek voedingsmiddel weg uit je voedingspatroon. Dus eet bijvoorbeeld 1 week helemaal geen vlees. Of 1 week helemaal geen melkproducten. Zo kun je zelf ook testen waar je je wel of niet goed bij voelt. En wil je het echt zeker weten? Er zijn orthomoleculaire artsen waar je je kunt laten testen aan de hand van je bloed, waar je wel of niet goed tegen kunt. Zo reageert mijn lichaam minder goed op ananas, maar kan mijn lichaam melk wel goed verdragen (in beperkte mate).

Detoxen doet nog zoveel meer

Uiteindelijk gaat het niet alleen om het gezonde eten, maar vooral ook om stil te staan bij de keuzes die je maakt.  Het maakt meer bewust. Ik eet altijd vrij gezond, maar door mezelf weer even te resetten met deze periode, word ik me ook weer bewust hoe verslaafd suikers kunnen zijn bijvoorbeeld, hoe die koffie een gewenning is en dat ik me veel beter voel wanneer ik stil sta bij wat ik eet en bewust de keuze maak: kies ik voor vulling of voor voeding? Het heeft voor mij alles te maken met zelfliefde; kiezen wat goed is voor je, goed willen zorgen voor jezelf. 

Tips om te beginnen of vol te houden

– Stel een realistisch doel. Is voor jou twee weken te lang? Al begin je met drie dagen! Alles is beter dan niets.
– Kies een manier die bij je past.
– Begin klein, wil je niet alles in één keer omgooien? Laat dan eerst een paar dagen geraffineerde suiker achterwege bijvoorbeeld. Of laat de alcohol eerst 1 week staan.
– Bedenk een beloning voor wanneer je jouw doel hebt behaald. Koop iets voor jezelf wat je al lang wilt hebben of trakteer je zelf op een massage of behandeling bij de schoonheidssalon.
– Focus je op dat wat het je geeft en kan geven. In plaats van uit te gaan van beperkingen.
– Het wordt je niet altijd gemakkelijk gemaakt om voor gezond te kiezen! Hoe kun je hier mee omgaan? Daar meer over lezen doe je in deze blog

Hoe verder

Gisteren heb ik weer mijn eerste koffietje gedronken. Ik dacht dat deze heel lekker zou smaken en had mijn koffie momentjes ook echt wel gemist, toch viel het tegen. Misschien moet ik weer even wennen. De uitdaging ligt om ook weer te kunnen genieten van de ‘slechtere’ dingen als een wijntje of een bak chips. Maar voor nu zit ik nog zo in de gezonde modus dat dat gewoon nog niet goed voelt. Maar voor we het weten sluipen die gewoontes er toch zo weer in, dus ik geniet nog even lekker volop van gezond doen!

Heb je de detox gemist of wil je meer weten hierover? Op mijn Instagram account kun je onder het mapje Detox Challenge alles vinden hierover.

Ook kun je bij me terecht voor 1 op 1 advies wanneer je je levensstijl wilt omgooien maar nog een extra steuntje kunt gebruiken. Ik help je graag!

Succes en laat me weten hoe het je afgaat! 

Liefs Amber